PLA D'ACTUACIÓ 2020-21

 



PLA D'ACTUACIÓ

CURS 20-21


ESCOLA L'ESQUIROL

OGASSA




logo15esquirol.jpg









1. Diagnosi 


L'escola L'Esquirol durant el confinament ha estat formada per 21 alumnes i 14 famílies, fet que ens ha permès poder arribar a totes elles i fer una atenció individualitzada distribuïda de la següent manera:

  • Eva Descamps: 12 alumnes d'EI i CI

  • Montse Palomeras: 9 alumnes de CM i CS


La Zer la Vall del Ter només disposa de plataforma Moodle per llengua anglesa, però al final tots els especialistes s'han organitzat per crear un correu electrònic conjunt per resoldre dubtes i fer la recepció i retorn de les seves tasques. Malgrat l'esforç per portar a terme aquest pla digital, la baixa connectivitat en el municipi d'Ogassa, la poca autonomia dels alumnes que no dominaven les eines i la desconeixença per part de les famílies, ha fet difícil poder seguir amb agilitat les activitats proposades.


El sistema que hem utilitzat per la resta d'àrees i per donar una resposta ràpida, fet que les famílies han agraït, ha estat whatsapp per enviar la majoria de tasques de la família cap a la mestra, correu electrònic o Tokapp per enviar les tasques de la mestra cap a les famílies i trucades telefòniques o videotrucades per Zoom en grup o individuals. 


L'impacta de la pandèmia en les primeres setmanes va ser significativa, no hi havia costum d'ús intensiu d'eines digitals ni per part dels docents, ni dels alumnes, ni de les famílies. Però gràcies a moltes hores de dedicació i a la voluntat de tota la comunitat per tirar endavant, es va arribar a tenir una organització amb un feed-back positiu en la majoria de famílies per donar resposta pedagògica a l'alumnat. 


No ha calgut cap pack de connectivitat pels alumnes, només s'han deixat dos ordinadors del centre, encara que es va poder fer l'entrega molt cap al final del tercer trimestre per manca de permís de mobilitat.


La conclusió final d'aquest trimestre excepcional, malgrat les pròpies derivades de la pandèmia, té aspectes positius: 

  • Les famílies han estat més conscients de les activitats escolars i de la manera com les desenvolupen els seus fills/es.

  • Els alumnes han participat més en els tasques familiars i s'han produït aprenentatges no tan acadèmics, però si molt significatius i competencials per la vida diària.

  • Docents, alumnes i famílies han fet un aprenentatge digital excepcional. Alumnes han acabat sent autònoms en la recepció i retorn de tasques o per connectar-se a videotrucades.  Pares i mares que eren molt escèptics al seu ús, han acabat veient la necessitat d'invertir en ordinadors o tablets com a eina imprescindible. Docents s'han format molt digitalment durant el confinament i s'està organitzant pel proper curs:

  • Suites per Educació Infantil i Cicle Inicial

  • Classroom per Cicle Mitjà i Cicle superior

  • Treball en xarxa cadascú a les respectives escoles

  • L'ajuntament  vetlla perquè es desenvolupi la fibra òptica al municipi i millori la connectivitat.

  • En definitiva, s'ha accelerat la presa de decisions cap a un aprenentatge i organització més del segle XXI.




2. Organització dels grups estables


1 grup estable en tota l'escola distribuït en dos subgrups

L'escola té 21 alumnes matriculats i 14 famílies. 

Els espais disponibles són:

  • Aula petits  + aula ordinadors

  • Aula grans + menjador

  • Biblioteca 

  • Sala Cooperativa del poble: per dinar

  • Pati petit adossat a l'edifici

  • Zona de jocs per ús escolar sobre el pati de l'escola

  • Zona esportiva municipal a l'aire lliure de la Plaça Dolça (esporàdicament i quan les condicions permetin l’obertura)

  • Pavelló poliesportiu municipal (esporàdicament)

Es disposa de dos mestres tutores, unes hores de mestra de cultura religiosa i el suport i especialistes que ve determinat per la plantilla de ZER i la seva distribució temporal per les 4 escoles per minimitzar el nombre de docents que entren al grup estable. La supressió excepcional de la sisena hora ens permet reduir també el flux de docents, perquè no han de cobrir reunions o tardes lliures.

Els subgrups són completament heterogenis, tal com correspon a una escola rural. 

  • Subgrup d'EI i CI amb 8 alumnes

  • Subgrup de CM i CS amb 13 alumnes

El nombre d'alumnes de l'escola ens permet fer un sol grup estable i al mateix temps garantir la inclusió per compaginar tasques en els dos subgrups. 



1 GRUP ESTABLE amb 2 SUBGRUPS

SUBGRUP

Nº ALUM-NES

DOCENTS

PERSONAL ATENCIÓ EDUCATIVA


ESPAIS

Estable: tutora

Temporal:  amb mesures de seguretat

Unes hores determinades amb mesures de seguretat

Estable

Temporal 

P5, 1r, 2n

8

Eva Descamps

.Especialista anglès

.Especialista de música i plàstica (1r semestre)

.Especialista d'educació física (2n semestre)

.Especialista de  cultura religiosa (2n semestre)

.Mestra  suport (unes hores setmanals)


EAP

CDIAP

Vetllador

Aula EI/ CI

.Biblioteca 

.Aula ordinadors 

.Sala Cooperativa


3r, 4t, 5è, 6è

13

Montse

Palomeras

.Especialista anglès

.Especialista de música i plàstica (1r semestre)

.Especialista d'educació física (2n semestre)

.Especialista de  cultura religiosa (1r semestre)

.Mestra  suport (unes hores setmanals)


Vetllador

EAP

Aula CM/CS i antic menjador

(unides per porta corredera)

.Biblioteca 

.Aula ordinadors 

.Sala Cooperativa



3. Criteris organitzatius dels recursos per a l’atenció de l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu 


L'escola no disposa de mestre d'Educació Especial i és en la CAD on l'equip docent determina les mesures a seguir amb els alumnes amb certes dificultats i mensualment amb el representant de l'EAP per poder aplicar mesures universals, addicionals o intensives. 



 4. Organització dels horaris i de les entrades i sortides


Encara que l'escola té un sol grup estable, respectarem sempre que sigui possible els 2 subgrups. L'entrada serà l’habitual pel pati, però entraran primer els alumnes de CM i CS  i a continuació, els d'EI i CI perquè no hi hagi aglomeració a l’entrada de l’escola. 


El lloc d'espera de les famílies i alumnes serà la zona de pati de davant la Font de la Nina. A les 9 menys 5 pujaran tres mestres a buscar els alumnes: un prendrà la temperatura i en farà el registre, un altre farà el repartiment de gel hidroalcohòlic i la directora estarà pendent de les famílies, alumnes i docents perquè tot segueixi el protocol establert. Un quart mestre acollirà els alumnes dins l’escola. Serà molt important la puntualitat per no endarrerir l'entrada.


La sortida es farà també pel pati, però sortiran primer els d'EI i CI i a continuació, els de CM i CS.


Segons normativa actual de Salut i per garantir les mesures de prevenció i seguretat, tant mestres com alumnes aniran obligatòriament amb mascareta.


Les famílies no podran entrar al centre. Només amb cita prèvia i seguint les normes: mascareta, desinfecció de mans i distància d'1 metre i mig.


Les famílies signaran una declaració responsable conforme el seu fill compleix els requisits per a entrar a l'escola. Es facilitarà un llistat de comprovació de símptomes.






5. Organització de l’espai d’esbarjo 


S’esmorzarà a les aules cadascú a la seva taula, previ i posterior al rentat de mans. 

Donat que el lloc de sortida al pati és molt estret, sortiran primer els d'EI i CI i seguidament, els alumnes de CM i CS. Per entrar es farà a l'inversa, primer els més grans i després els més petits. Sempre que sigui possible utilitzarem els dos espais per evitar aglomeracions: 

  • Pati adossat al centre.

  • Espai davant la Font de la Nina, tancat al trànsit i habilitat amb jocs pintats al terra.

  • Esporàdicament, segons condicions meteorològiques, s'utilitzarà la zona esportiva (qua les condicions sanitàries ho permeti) o l'aula de la biblioteca.


Es farà una rotació dels jocs de pati per dies per tal de deixar els materials  en “quarantena” fins a la pròxima utilització.


6. Relació amb la comunitat educativa 


Es prioritzarà les reunions amb les famílies de forma presencial, sempre que sigui possible, i seguint la normativa sanitària vigent (mascareta, desinfecció, distància social i nombre de participants) per dos motius bàsics:


  • Baix nombre de famílies del centre, 14 en total.

  • Les reunions telemàtiques durant el confinament han tingut una baixa assistència i la informació costa que arribi correctament sense la interacció que dona el cara a cara i les possibles interpretacions que en fa cadascú.


Així doncs la relació es durà a terme de la següent manera:


  • Reunió de pares i mares presencial  abans de l'inici de les classes al setembre per tal d'explicar el pla d'organització  (es penjarà també al blog de l’escola per la seva consulta) i fer una formació a les famílies per l'ús de les plataformes digitals (Sites i Classroom). Es farà una reunió per EI-CI i una altra per CM i CS per respectar el nombre de participants permès.

  • Reunions individuals per les famílies de forma presencial amb cita prèvia.

  • Reunions presencials del Consell Escolar de Centre, que consta de 5 membres i ens permet dur-lo a terme amb les mesures necessàries.

  • Es continuarà utilitzant el Tokapp per les diverses informacions importants sorgides al llarg del curs.

  •  Les informacions de menys rellevància o  puntuals o individuals, es donaran esporàdicament per whatsapp o per trucada telefònica. 




7. Servei de menjador 


Hi ha previst que es quedin al menjador un mínim de 17 alumnes i la seva superfície és de 11,70 metres quadrats, fet que fa impossible garantir distàncies. 

Després de fer la demanda a l'Ajuntament per poder utilitzar la sala la Cooperativa que hi ha al davant mateix de l'escola i donada l'excepcionalitat del proper curs, ens han cedit la sala per ús exclusiu escolar.




S'hi han portat les taules, cadires del menjador, un armari i prestatges per guardar-hi els estris. Pel fet que és una solució temporal i que és davant mateix de l'escola, es transportaran els plats, gots i coberts, que són d'ús individual, en un recipient especial i es rentaran en el rentaplats que hi ha a la cuina del centre. Les safates hermètiques del menjar es rentaran a la cuina de l'empresa del càtering.


Organització

  • Abans de les 12.30h, els monitors faran la ventilació de la sala i pararan les taules. 

  • Els alumnes es rentaran les mans a l'escola i aniran cap a la sala la Cooperativa sota la supervisió dels monitors.

  • A l'entrada de la sala es desinfectaran les mans.

  • Es treuran la mascareta i la penjaran en el lloc on dinen (penjador enganxat a la vora de la taula i al costat de cada alumne/a).

  • Les taules estan distribuïdes en la sala per garantir les distàncies.

  • Els monitors serviran el menjar i faran el repartiment d'aigua i pa.

  • S'evitarà compartir setrilleres o altres estris.

  • Després de dinar, es posaran gel , tornaran a posar la mascareta i aniran al pati de l'escola seguint el mateix protocol establert per l'esbarjo.

  • Al finalitzar, els monitors duran a terme la neteja i desinfecció.

8. Pla de neteja, desinfecció, ventilació i tractament de residus


  • Ventilació: 


  • Sempre que la climatologia ho permeti, es tindran finestres obertes durant l'activitat escolar.

  • Si la climatologia no ho permet, es faran tres ventilacions diàries de les aules utilitzades i les tutores en seran les responsables:

  • 10 minuts abans de començar les classes del matí.

  • 10 minuts durant l'hora d'esbarjo.

  • 10 minuts abans de començar les classes de la tarda.

  • Neteja: 


  • Interior:

  • La neteja i desinfecció de les aules la farà diàriament les persones contractades per l'Ajuntament i seguint les instruccions que venen donades pel Departament en el document: "Neteja i desinfecció en establiments i locals de concurrència humana" o normatives posteriors un cop acabada la jornada escolar o les activitats extraescolars.

  • En el transcurs de la jornada, les taules i ordinadors utilitzats es desinfectaran abans d'anar al pati i abans d'anar a dinar. Els responsables seran els alumnes (càrrec d'aula) sota la supervisió d'un mestre per fomentar la sensibilitat i mesures higièniques enfront el Covid-19. Cal treballar aquest valor en benefici de tothom.

  • En el transcurs de la jornada les tutores desinfectaran els lavabos, manetes de portes, interruptors i baranes  entrant del pati i després de l’espai de menjador.


  • Exterior: 


  • La neteja  i desinfecció de les zones exteriors el portarà a terme l'Ajuntament seguint les instruccions del Departament especificades en el document: " Neteja i desinfecció en els espais exterior de concurrència humana" o normatives posteriors.

  • Durant la jornada escolar, les baranes  les desinfectaran les tutores entrant del pati i després de l’espai de menjador.



  • Gestió de residus: s'han suprimit els gots i tovalloles d'ús individual. Cada alumne portarà la seva ampolla d'aigua que anirà cada dia a casa. Es faran servir mocadors i tovalloles de paper d'un sol ús i es tiraran en els contenidors de rebuig amb tapa i pedal que hi haurà a cada aula. També aniran en aquests contenidors, els guants o mascaretes utilitzats.


  • Els alumnes d'EI i CI que portin la bata de classe, l'hauran de portar diàriament a casa per rentar i per tant, el seu ús no serà obligatori.

  • Tots els mestres i alumnes a partir de 6 anys portaran mascareta. La dels alumnes ha d'anar lligada amb una goma per tal de quedar subjectada al coll en els moments que se la treguin (taula asseguts amb la distància pertinent, per esmorzar...). Al menjador tindran un penjador individual a la taula per penjar la mascareta a l’hora de menjar.


9. Extraescolars  


Els dimarts i divendres es durà a terme l’activitat extraescolar d’anglès a l’aula de la biblioteca de l’escola. Hi haurà un grup de 17.30 a 18.30h i un altre de 18.30 a 19.30h. Els monitors que portaran a terme l’activitat, faran la desinfecció de taules i cadires a les 18.30 en el canvi de grup i el personal de neteja de l’ajuntament, farà la neteja al finalitzar el segon grup. 


10. Activitats complementàries 


Durant el primer trimestre no estan programades sortides fora del municipi amb altres grups. Al segon trimestre, si la situació ens ho permet, seguirem el protocol que marqui en aquell moment el Departament d'Educació i Sanitat.



11. Reunions dels òrgans unipersonals i col·lectius de coordinació i govern 


REUNIÓ

FORMAT DE LA REUNIÓ

PERIODICITAT

CLAUSTRE D'ESCOLA

Presencial 

Setmanal 

CAD

Presencial 

Trimestral 

DIRECCIÓ ESCOLES

Telemàtica

Esporàdicament

COORDINACIÓ 

Presencial 

Setmanal 

CICLE

Telemàtic i només presencial esporàdicament

Setmanal 

CLAUSTRE DE ZER

Telemàtic

Mensual 




12. Protocol d’actuació en cas de detectar un possible cas de covid-19 


En cas de sospita d'un possible cas de Covid-19 es seguirà el següent protocol:

  • Aïllar l'alumne a l'aula de la biblioteca i l'acompanyarà la tutora. Els dos es posaran una mascareta quirúrgica.

  • Contactar amb la família perquè vinguin a buscar l'alumne/a.

  • Tancar en una bossa tot el material utilitzat (mascareta, guants...) en l'espai on s'ha aïllat, tancar aquesta bossa en una altra bossa i dipositar-la amb els residus del contenidor amb tapa.

  • Si presenta símptomes de gravetat, es trucarà al 061.

  • La directora del centre informarà a la direcció de la ZER, a l’inspectora i a la Sònia Ruíz (secretària d’en Martí Fonalleres). 

  • En cas de positiu en un membre del grup estable, tot aquest grup restarà en quarantena durant 14 dies. 


 SEGUIMENT DE CASOS

ALUMNE/A 

DIA I HORA DE LA DETECCIÓ 

EXPLICACIÓ DEL PROTOCOL SEGUIT I OBSERVACION S (incloure el nom de la persona que ha fet les actuacions i el nom del familiar que l’ha vingut a buscar) 

PERSONA DE SALUT AMB QUI ES MANTÉ EL CONTACTE I CENTRE D’ATENCIÓ PRIMÀRIA 

PERSONA REFERENT DEL CENTRE PELS CONTACTES AMB SALUT (mantindrà el contacte amb salut i farà seguiment del cas)





La directora



















13. Seguiment del pla 


En el claustre d'escola o de ZER es farà un seguiment d'aquest pla per tal de fer propostes de millora o d'adaptació a noves normatives que sorgeixin al llarg del curs, si es dóna el cas.




14. Organització pedagògica en una situació de pandèmia com l'actual i en cas de confinament parcial o tancament del centre.


a. Mesures en situació presencial: 


  • Per tal de reduir el nombre de docents que entren a les aules, l'organització és la següent: 

  • Els mestres especialistes d'educació física i artística es repartiran per semestres entre L'Esquirol i Els Pinets per una banda, i Les Moreres i La Daina per l'altra.

  • La mestra de cultura religiosa estarà un semestre en un subgrup i l'altre semestre en l'altre.

  • Només passaran per les 4 escoles els especialistes d'anglès, un pel subgrup d'EI i CI i l'altre pel subgrup de CM i CS.

  • La mestra de suport  de CM i CS es repartirà entre Vilallonga i Ogassa i la de EI i CI només anirà un matí a Vilallonga en època de piscina.

  • L'educació física es farà a l'exterior sempre que el temps ho permeti. Extraordinàriament s'utilitzarà el poliesportiu.

  • Durant els primers dies d'escola es farà una formació intensiva als alumnes sobre les plataformes sites i classroom que quedaran incorporades a la metodologia d'aula tant si és presencial com telemàtic. 

  • Sempre que sigui possible  aprofitarem l'entorn privilegiat que tenim per dur a terme les classes.

  • Es minimitzarà al màxim el compartir el material escolar. Cada alumne/a tindrà un espai per guardar els seus llibres, llibretes, agenda, material manipulatiu de mates, estoig, ampolla d'aigua... Els alumnes d'EI tindran la seva capseta de llapissos, colors, retoladors, goma...

  • SEP: es realitzarà el dimarts i dijous de 12.30 a 13h. Un dia pot estar destinat  a reforç de lectura, un altre a reforç o ampliació de raonament matemàtic… Les activitats i agrupaments aniran variant en funció de les necessitats que es detectin. 




b. Mesures en situació de confinament:


  • Es repartiran els alumnes i àrees per continuar el curs telemàticament des de casa.

  • El Sites per EI i CI i el Classroom per CM i CS, seran les plataformes per la continuïtat del treball a casa amb connexions diàries.

  • Els whatsapp i trucades de telèfon  quedarà només per emergències.

  • S'han creat unes capses de material individual de matemàtiques perquè se'ls puguin emportar a casa.



Cursos

Mètode de treball i recursos

Periodicitat de contacte amb el grup

Periodicitat de contacte individual amb alumnes NEE

Periodicitat de contacte amb la família

P5-1r-2n

Propostes de treball a la Plataforma Sites


Capsa de material a casa (material de racons de matemàtica)


Plataforma de matemàtiques Text-La Galera


Plataforma Innovamat a P5


Videotrucades


Videotrucades per MEET 3 cops per setmana a EI i diàriament a CI.


El fet de ser tan pocs alumnes, ens permet tenir un contacte molt directe i continu amb els alumnes i les famílies


Sempre que s’hagi d’enviar informació addicional es farà mitjançant Tokapp i en el cas que no es pugui, amb  Whatsapp, correu o per telèfon.

3r-4t-5è-6è

Propostes de treball a la Plataforma Classroom


Capsa de material de mates a casa


Plataforma de matemàtiques

Text-La Galera


Plataforma B-math


Llibres de text 


Videotrucades


Videotrucades per MEET diàriament.


El fet de ser tan pocs alumnes, ens permet tenir un contacte molt directe i continu amb els alumnes i les famílies


Sempre que s’hagi d’enviar informació addicional es farà mitjançant Tokapp i en el cas que no es pugui, amb  Whatsapp, correu o per telèfon.




15. Normativa i documents de referència


- Instruccions per al curs 2020-2021 dels centres educatius de Catalunya. Secretari de Polítiques Educatives. 30.06.2020

- Pla d’actuació per al curs 2020-2021 per als centres educatius en el marc de la pandèmia per COVID-19. Departament d’Educació i Departament de Salut. 03.07.2020

- Ordre EDU/119/2020, de 8 de juliol, per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2020-2021 per als centres educatius no universitaris de Catalunya.

- Preguntes més freqüents i Guia per elaborar el pla d’organització dels centres educatius per al curs 2020-2021. Departament d’Educació. 09.07.2020

-Gestió de casos COVID-19 als centres educatius. Departament d’Educació. 13.08.2020 

-Informe amb relació a les mesures que s’aplicaran per a l’obertura dels centres escolars Departament d’Educació. 24.08.2020  


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada